Storebæltsbroen – verdens næstlængste hængebro

Storebæltsforbindelsen består som bekendt af to broer og en tunnel: Dels er der lavbroen over Vestrenden af Storebælt og hertil kommer højbroen, der bærer motorvejen mellem Sprogø og Sjælland. Endelig er der jernbanen mellem Sprogø og Sjælland, der går under Østrenden af Storebælt i jernbanetunnelen.

Verdens næstlængste hængebro
Højbroen over Østrenden er verdens næstlængste hængebro med et frit spænd på 1.624 meter. Fra midten af højbroen er der 72 meter fra vejbanen ned til havets overflade. Verdens længste hængebro er den japanske bro Akashi Kaikyo, der har et frit spænd på 1.991 meter.

Faktisk var Storebæltsbroen verdens længste hængebro, de den var under planlægning og opførelse, men de effektive japanere overhalede Storebæltsbroen, og fik deres bro bygget færdig først.

Sjældne lukninger af Storebæltsbroen
Trods højden, hører det til sjældenhederne, at broen er helt lukket p.g.a. af vind og vejr. Det skal blæse over 25 sekundmeter (storm), før broen lukkes for al trafik. Det er dog ikke kun blæst, der kan drille trafikken. Således har nedfaldende istapper oppe fra broens bærekabler enkelte vinterdage lukket broen for trafik, da de nedfaldende isklumper kan gå direkte gennem taget på en bil, hvis uheldet er ude.

Den mest berømte lukning af af Storebæltsbroen var tilbage i 2002, hvor man lukkede højbroen om formiddagen på selve Juleaftensdag – en af årets mest trafiktunge dage. Resultatet var kilometer lange køer, ikke mindst på Sjælland, og utallige danskere kom for sent til risalamande, flæske- og andesteg. Da broen så endelig åbnede igen hen på eftermiddagen, var man meget passede i gavehumør, og lod de mange ventende bilister slippe over broen uden at betale.

Hvis Storebæltsbroen helt ekstraordinært er lukket, kan det i nogle tilfælde – hvis du kommer fra Fyn – godt betale sig at snuppe motorvejen mod Svendborg og køre videre til Spodsbjerg på Langeland. Herfra kan du sejle med færgen fra Spodsbjerg til Tårs på Lolland, som sejler hver time på minuttal 15.

DSB fik et års forspring på Storebælt
For ikke at gøre det alt for attraktivt at tage bilen over den nye Storebæltsbro, blev det fra politisk side besluttet, at DSB skulle have lov til at have et års forspring på Storebælt, og derfor fik DSB lov til at køre tog over – og under – Storebælt allerede fra den 1. juni 1997, mens bilisterne måtte vente til den 14. juni 1998, inden bommene i betalingsanlægget gik op for første gang.

Siden har bilisterne i den grad taget Storebæltsbroen til sig. Således hører dagene omkring jul og lørdage i juli måned til nogle af de mest travle på Storebæltsbroen, hvor over 40.000 biler passerer broen i løbet af et døgn.

Rockkoncerter slår rekorder på Storebæltsbroen
Det samme gælder på dage, hvor der afholdes store koncerter med navne som fx Bruce Springsteen, Rolling Stones eller U2. Det er dog boybandet Take That og forsangeren Robbie Williams, der har æren for den hidtidige døgnrekord på Storebæltsbroen: Den 16. juli 2011 skulle bandet have givet koncert i Parken i København, og masser af fans var kørt mod København. Men en halv time før dørene skulle åbnes, blev koncerten aflyst, da Robbie Williams havde fået madforgiftning. Skuffede fans måtte derfor køre hjem igen – og den aflyste koncert kombineret med almindelig ferietrafik, bankede antallet af biler, som kørte over Storebæltsbroen op på hele 47.738 styks den 16. juli 2011.

Inden da var det U2, der havde stået for rekorden, da bandet gav koncert i Horsens den 16. august 2010. Det døgn kørte der ikke færre end 45.514 biler gennem betalingsanlægget i Halsskov.

Det koster p.t. 235 kr. (august 2013) at køre over Storebæltsbroen i almindelige personbiler under 6 meter, hvis du køber en kontantbillet. Motorcykler slipper over for 125 kr. Har du en BroBizz og dermed en Storebælt Fritids aftale, får du 5 % rabat på normalprisen. Hertil kommer specielle rabatter som Aftenbillet, Dagsbillet og Weekendbillet. Se mere om disse rabatter på Storebaelt.dk

Mere om Storebæltsbroen:
Info on The Great Belt Bridge in English
www.storebaelt.dk

Tekst: Henrik Lange, Highways.dk
Fotos: Sund & Bælt

Speak Your Mind

*